Thursday 26 July 2012

Puding Bunga Kasih Bertaut

Corat-Coret Dapurku berasap...
Alhamdulillah..... dah 6 hari kita berpuasa, rasa mcm baru saja melangkah hari pertama Ramadhan kan.... cepat sungguh masa berlalu...
Semalam janji dengan anak-anak kalau rajin berpuasa , solat dan mengaji di bulan puasa ni .... mama masak apa saja yang anak-anak mama nak makan.... hmmmm apa lagi, " Nak puding Ma....."
Wooppppssss....... Puding pun puding lah.... janji rajin puasa, solat dan mengaji ok.....  Dan malam tadi Iman (5 tahun) lancar sekali bacaan Iftitahnya dan keseluruhan bacaan dalam solat.... Akeem (4thn) pun sama walaupun solatnya sesekali keluar masuk bila terasa nak main.... Kakak Qish (9 thn) pun Alhamdulillah rajin mengaji di malam-malam bulan Ramadhan , dah masuk Juzuk ke-3...
Lepas solat semua dah tanya... mama ada masak puding ke....
Mesti la adaaaa..... kan dah janji....... Ingat diaorang ni kalau berjanji.

Taraaaaaa.......... ni lah puding khas mama buat untuk anak-anak mama yang rajin bersolat, berpuasa dan mengaji ...... PUDING BUNGA KASIH BERTAUT...


Siap ada Mineral Coffee jugak tau.... ;-) Bukannya apa.... bila minum mineral coffee ni badan anak-anak semakin bertenaga dengan khasiat Garam buluh yang terkandung didalam Kopi tersebut....  Nak bangun Sahur pun senang je.... sekali kejut dah bangun.... Balik sekolah pun boleh main basikal lagi kat umah, tak lapar dan tak letih la puasa tahun ni katanya..... Ustazah pun kata Qish semakin fokus dalam kelas dan tak nampak lesu dalam bulan puasa.... Dah jadi satu kemestian untuk saya menyediakan Kopi ni setiap hari waktu bersahur dan juga lepas berbuka... Haaaaa tu la penangan Mineral Coffe yang dibuat dari Kopi Robusta dan kandungan utamanya adalah Garam Buluh.
Apa lah istimewanya Kopi Garam buluh ni....

1) Meningkatkan kesihatan dan juga tenaga, jadi lebih fokus dalam menjalankan tugas.
2)Sangat berALKALI dan dapat meneutral kan asid lebihan dalam badan sekaligus buat kita rasa kenyang sentiasa....
3)Sel-sel dalam badan kita akan buat 'kerja' secara optimum dalam keadaan berALKALI, jadi ianya membantu mengaktifkan semula sel-sel agar dapat bekerja secara optimum.... sebab tu orang yang ada kencing manis minum pun boleh turun kadar gula dalam badan
4) Membantu membuang toksin dalam badan.
5) Aromanya yang cukup memikat dan rasanya yang amat sedap....


Nak order kopi ni call je - 019-2401169.... Yang nak jadi agen lagi la dialu-alukan....

Kan dah terlajak pulak citer bab kopi...... berbalik semula pada citer Dapur ku berasap.... hehehehe.. Ni la anak-anak saya yang happy bila nampak puding ni....



Apa-apa pun ni la Resepi Puding Bunga Kasih Bertaut yang nak dikongsikan dengan semua yang sudi mengunjungi Blog atirahman.

Puding Bunga Kasih Bertaut
Resepi asal : Naz's CUTE OVEN
Sumber olahan: Che CT

Bahan A :
1/2 paket @ 2 sudu kecil serbuk agar agar (*Paket serbuk agar-agar 10 gm)
300 ml air
200 ml santan
1/2 cawan gula
1 biji telur A
2 atau 3 jenis pewarna (dan juga perisa jika suka)

Cara-cara :
1. Masukkan serbuk agar-agar, gula dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut. Kecilkan api.
2. Pecahkan telur ke dalam santan dan pukul sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih diatas api perlahan saja. Setelah mendidih, tutup api.
3. Bahagikan larutan kepada 2 atau 3 bahagian dan tambahkan pewarna dan perisa. Kacau sebati setiap bahagian dan tuangkan ke dalam acuan kecil yang digemari. Biarkan ia keras di dalam peti sejuk.
4. Setelah keras, keluarkan agar-agar dari acuan kecil atau kalau guna bekas yang besar sebagai acuan tadi, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil dan masukkan semua agar-agar ini ke dalam satu bekas lain yang lebih besar. Ketepikan.

Bahan B :
1 paket serbuk agar-agar 10 gm
1 liter air
1/2 cawan gula pasir
100 gm gula Melaka atau nise - (untuk resepi ni, CT guna 70 gm)
2 helai daun pandan - disimpul

Cara-cara :
Masukkan semua bahan di atas ke dalam periuk dan masak hingga larut dan mendidih dengan api sederhana. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.

Cara menyediakan puding :
Tuang larutan agar-agar B perlahan-lahan ke dalam bekas yang berisi agar-agar A / kiub-kiub agar-agar tadi. Biarkan keras dan sejukkan ke dalam peti ais.

Selamat mencuba ye..... Memang sesuai untuk anak-anak yang sukakan Jelly dan juga Puding, sangat mudah dan senang disediakan... Oh ya buatkan sekali Mineral Cofee memang sedappppp.....

Ok.... Jumpa lagi dalam Corat Coret Dapurku Berasap dengan resepi yang lain pulaaaa.......